
BACTIGUARD | ÅRSREDOVISNING
FINANSIELLA RAPPORTER OCH NOTER | NOTER
Produktförsäljning
Bactiguard har en bred portfölj av produkter som
skyddar mot och förebygger infektioner. Portföljen
innehåller produkter för urin-, blod- och luftvägarna
samt sårvårdsprodukter i form av kirurgiska suturer,
sårtvätt, förband och desinfektionsmedel. Intäkterna
från försäljning av produkterna redovisas vid den
tidpunkt kontrollen övergår till kund, det vill säga när
äganderätten av produkterna överförts till kunden,
vilket normalt sammanfaller med leverans till kund.
Erhållna bidrag
Erhållna bidrag för exempelvis forskning och utveck-
ling redovisas som övriga intäkter.
Leasingavtal
Nyttjanderätten (leasingtillgången) och leasingskulden
värderas initialt till nuvärdet av framtida leasingbe-
talningar. Nyttjanderätten inkluderar även direkta
kostnader hänförliga till tecknandet av leasingavta-
let. I resultaträkningen redovisas avskrivningar på
nyttjanderätten och räntekostnader. Nyttjanderätten
redovisas separat från andra tillgångar i rapporten
över finansiell ställning. I efterföljande perioder
redovisas nyttjanderätten till anskaningsvärde med
avdrag för avskrivningar och eventuella nedskriv-
ningar samt justeringar för eventuella omvärderingar
av leasingskulden.
Nyttjanderättigheter skrivs av under det kortare av
leasingperioden och den underliggande tillgångens
nyttjandeperiod. Om leasingavtalet överför ägande-
rätten till den underliggande tillgången till koncer-
nen eller om anskaningsvärdet för nyttjanderätten
återspeglar att koncernen kommer att utnyttja en
option att köpa, ska den hänförliga nyttjanderätten
skrivas av under den underliggande tillgångens nytt-
jandeperiod. Avskrivningarna påbörjas vid lea-
singavtalets inledningsdatum.
Leasingskulden redovisas separat från andra skul-
der. I efterföljande perioder redovisas skulden till
upplupet anskaningsvärde och minskas med erlagda
leasingavgifter.
Leasingskulden omfattar nuvärdet av följande avgif-
ter under bedömd leasingperiod:
• fasta avgifter,
• variabla leasingavgifter kopplade till index eller
pris, initialt värderade med hjälp av det index eller
pris som gällde vid inledningsdatumet,
• eventuella restvärdesgarantier som förväntas beta-
las,
• lösenpriset för en köpoption som koncernen är rim-
ligt säker på att utnyttja och
• straavgifter som utgår vid uppsägning av lea-
singavtalet om bedömd leasingperiod återspeglar
att sådan uppsägning kommer att ske.
Variabla avgifter som inte redovisas i skulden, exem-
pelvis fastighetsskatt, redovisas som kostnader i
rörelseresultatet.
Koncernen bedömer om ett avtal är, eller
innehåller, ett leasingavtal när avtalet ingås. Koncer-
nen har valt att tillämpa de praktiska lättnadsregler
som finns och därmed har leasingavtal kortare än
tolv månader klassificerats som korttidsavtal och
leasingavtal i vilka underliggande tillgång har ett
nyanskaningsvärde lägre än cirka 45 TSEK klassifi-
ceras som avtal för vilka den underliggande till-
gången har ett lågt värde. Ingen av dessa avtalstyper
ingår därmed i de redovisade nyttjanderätterna eller
leasingskulderna. För dessa leasingavtal redovisar
koncernen leasingbetalningarna som en rörelse-
kostnad linjärt över leasingperioden såvida inte en
annan systematisk metod är mer representativ för
när de ekonomiska fördelarna från de leasade till-
gångarna förbrukas av koncernen
Leasingperioden fastställs utifrån hur uppsäg-
nings- och förlängningsklausuler förväntas nyttjas
med hänsyn tagen till företagets strategiska fram-
tidsplaner samt historisk information om hur för-
längningsoptionerna tidigare nyttjats. Om det inte är
rimligt säkert att en förlängning kommer att ske
inkluderas inte förlängningen i beräkningen av lea-
singskulden. Som diskonteringsränta använder kon-
cernen leasingavtalets implicita ränta, om denna
räntesats lätt kan fastställas. Om denna räntesats
inte lätt kan fastställas används leasetagarens mar-
ginella låneränta.
Koncernen tillämpar IAS 36 ”Nedskrivningar” för
att avgöra om det föreligger ett nedskrivningsbehov
för nyttjanderätten och redovisar eventuella identi-
fierade nedskrivningar enligt beskrivningen under
avsnittet ”Nedskrivningar av materiella anläggnings-
tillgångar och immateriella tillgångar exklusive
goodwill”.
Utländsk valuta
Poster som ingår i de finansiella rapporterna för de
olika enheterna i koncernen redovisas i respektive
bolags lokala valuta. I koncernredovisningen omräk-
nas samtliga belopp till svenska kronor (SEK), vilket
är moderbolagets och koncernens funktionella
valuta och rapportvaluta. Transaktioner i utländsk
valuta omräknas i respektive enhet till enhetens
funktionella valuta enligt de valutakurser som gäller
på transaktionsdagen.
Vid varje balansdag räknas monetära poster i
utländsk valuta om till balansdagens kurs. Icke-
monetära poster, som värderas till verkligt värde i en
utländsk valuta, räknas om till valutakursen den dag
då det verkliga värdet fastställdes. Icke monetära
poster, som värderas till historiskt anskaningsvärde
i en utländsk valuta, räknas inte om. Valutakursdie-
renser redovisas i resultaträkningen för den period i
vilka de uppstår.
Vid upprättande av koncernredovisning omräknas
utländska dotterföretags tillgångar och skulder till
svenska kronor enligt balansdagens kurs. Intäkts-
och kostnadsposter omräknas till periodens genom-
snittskurs, om inte valutakursen fluktuerat väsentligt
under perioden då istället transaktionsdagens valu-
takurs används. Eventuella omräkningsdierenser
som uppstår redovisas i övrigt totalresultat och
överförs till koncernens omräkningsreserv. Vid
avyttring av ett utländskt dotterföretag redovisas
sådana omräkningsdierenser i resultaträkningen
som en del av realisationsresultatet. Goodwill och
justeringar av verkligt värde som uppkommer vid
förvärv av en utlandsverksamhet behandlas som till-
gångar och skulder hos denna verksamhet och
omräknas till balansdagens kurs.
Ersättningar till anställda
Ersättningar till anställda i form av löner, bonus,
betald semester, betald sjukfrånvaro med mera samt
pensioner redovisas i takt med intjänandet. Beträf-
fande pensioner och andra ersättningar efter
avslutad anställning klassificeras dessa som avgifts-
bestämda eller förmånsbestämda pensionsplaner.
Koncernen har endast avgiftsbestämda pensions-
planer. Med detta menas att företaget betalar fast-
ställda avgifter till en separat oberoende juridisk
enhet och har ingen förpliktelse att betala ytterligare
avgifter. Koncernens resultat belastas för kostnader i
takt med att förmånerna intjänas vilket normalt sam-
manfaller med tidpunkten för när premier erläggs.
Skatter
Skattekostnaden utgörs av summan av aktuell skatt
och uppskjuten skatt.
Aktuell skatt
Aktuell skatt beräknas på det skattepliktiga resulta-
tet för perioden. Skattepliktigt resultat skiljer sig från
det redovisade resultatet i resultaträkningen då det
har justerats för ej skattepliktiga intäkter och ej
avdragsgilla kostnader samt för intäkter och kostna-
der som är skattepliktiga eller avdragsgilla i andra
perioder. Koncernens aktuella skatteskuld beräknas
enligt de skattesatser som har beslutats eller avise-
rats per balansdagen.
Uppskjuten skatt
Uppskjuten skatt redovisas på temporära skillnader
mellan det redovisade värdet på tillgångar och skul-
der i de finansiella rapporterna och det skattemäs-
siga värdet som används vid beräkning av
skattepliktigt resultat. Uppskjuten skatt redovisas
enligt den så kallade balansräkningsmetoden.
Uppskjutna skatteskulder redovisas för i princip
alla skattepliktiga temporära skillnader, och upp-
skjutna skattefordringar redovisas i princip för alla
avdragsgilla temporära skillnader i den omfattning
det är sannolikt att beloppen kan utnyttjas mot fram-
tida skattepliktiga överskott. Uppskjutna skatteskul-
der och skattefordringar redovisas inte om den
temporära skillnaden är hänförlig till goodwill eller
om den uppstår till följd av en transaktion som utgör
den första redovisningen av en tillgång eller skuld
(som inte är ett rörelseförvärv) och som, vid tidpunk-
ten för transaktionen, varken påverkar redovisat eller
skattemässigt resultat. Uppskjuten skatteskuld
redovisas för skattepliktiga temporära skillnader
hänförliga till investeringar i dotterföretag, utom i de
fall koncernen kan styra tidpunkten för återföring av
de temporära skillnaderna och det är sannolikt att en
sådan återföring inte kommer att ske inom över-
skådlig framtid.
De uppskjutna skattefordringar som är hänförliga
till avdragsgilla temporära skillnader avseende
sådana investeringar ska bara redovisas i den
omfattning det är sannolikt att beloppen kan utnytt-
jas mot framtida skattepliktiga överskott och det är
troligt att ett sådant utnyttjande kommer att ske
inom överskådlig framtid. Det redovisade värdet på
uppskjutna skattefordringar prövas vid varje bok-
slutstillfälle och reduceras till den del det inte längre
är sannolikt att tillräckliga skattepliktiga överskott
kommer att finnas tillgängliga för att utnyttjas, helt
eller delvis, mot den uppskjutna skattefordran.
Uppskjuten skatt beräknas enligt de skattesatser
som förväntas gälla för den period då tillgången
återvinns eller skulden regleras, baserat på de skat-
tesatser (och skattelagar) som har beslutats eller
aviserats per balansdagen. Uppskjutna skatteford-
ringar och skatteskulder kvittas då de hänför sig till
inkomstskatt som debiteras av samma myndighet
och då koncernen har för avsikt att reglera skatten
med ett nettobelopp.